Vegan smaaksouvenirs - interview en review

• 06 mrt 2018
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Vegan smaaksouvenirs is een boek vol plantaardige wereldrecepten. Lees verder voor een korte review en een interview met de auteurs van dit leuke kookboek!

Interview

We beginnen minder vlees te eten, maar veganistisch is voor veel mensen nog een brug te ver. Noem eens drie argumenten om toch vaker een vegan maaltijd op tafel te zetten.

Jolijn Pelgrum en Sjoerd Scholten: 'Veganistisch word je om drie redenen: milieu, tegengaan dierenleed en je gezondheid. Wij geloven dat elke stap in de richting er eentje is dus als helemaal veganistisch je nog een brug te ver is, begin dan met de hoeveelheid of frequentie wat omlaag te brengen. Je zult merken dat er ontzettend veel goede en lekkere veganistische alternatieven zijn voor de gerechten en producten die je gebruikt.'

Wat is voor jullie zelf de aanleiding geweest om over te gaan op een veganistische levensstijl?

'Voor ons allebei gelden de drie redenen hierboven. Hoewel bij Sjoerd milieu het laatste zetje gaf en bij Jolijn dierenleed vinden we ze alle drie heel belangrijk.'

In dit boek delen jullie recepten die je in Amsterdam en op reis bent tegengekomen. Waar is het makkelijk om veganistisch te eten en waar is het nog best een uitdaging?

'In grote steden is het doorgaans makkelijker dan daarbuiten. Daarnaast verschilt het enorm per land en per cultuur. Zo was het in Sri Lanka erg makkelijk om veganistisch eten te vinden ook al zei het begrip 'vegan' ze daar in de meeste gevallen helemaal niks. Veel gerechten waren gewoon vaak al veganistisch. In veel andere landen, zoals Frankrijk en Griekenland waren de keuzes wat beperkter, maar uiteindelijk kun je daar ook altijd wel iets lekkers vinden als je je best doet. '

Wat eet je het liefst als snelle lunch, en wat als uitgebreide maaltijd bijvoorbeeld op een zondag of als er vrienden komen eten?

'Als snelle lunch eten we vaak kliekjes van de dag ervoor. We koken zelfs om die reden grotere porties zodat we de restjes de volgende dag kunnen eten. Verder eten ook wij wel eens een broodje, bijvoorbeeld met de vegan tonijnsalade van Sam Greens. Als we uitgebreider willen koken dan hebben we meerdere opties. We hebben om die reden zelfs een hoofdstuk feestrecepten in ons boek Vegan Smaaksouvenirs opgenomen. Daarin staan gerechten als Sri Lankaanse currytafel, Surinaamse roti of Indonesische rendang.'

Veganistisch eten op een relaxte en makkelijke manier!

Review

Ik kan me helemaal vinden in het idee van Jolijn en Sjoerd om de frequentie van veganistische maaltijden langzaam een beetje op te voeren als een veganistische levensstijl je net even een brug te ver is. In dit kookboek vind je genoeg ideeën om iets lekkers te maken. De insteek om voor gerechten te kiezen die je kent van vakantie is leuk. Dat zijn immers gerechten die we allemaal graag eten en waar we goede herinneringen aan hebben. Aan het begin van het boek leggen Jolijn en Sjoerd uit wie ze zijn en wat hun voedingsfilosofie is. Ook wordt uitgeleg welke producten zij vaak gebruiken en waar ze die kopen. Vervolgens is het boek ingedeeld in logische hoofdstukken: Ontbijt, Lunch & Diner Koud, Lunch & Diner Warm, Soep, Drankjes, Snacks & Bijgerechten, Feest & Weekendgerechten en Toetjes.

Als je wat uitgebreider wilt koken moet je in het hoofdstuk Feest & Weekend zijn. Je vindt hier bijvoorbeeld de Sri Lankaanse currytafel met drie soorten curry. Die ziet er echt heerlijk uit. Of een paddestoelenlasagne met een cashewsaus, spinazie en walnotentopping. Ook in de andere hoofdstukken kom ik echt van alles tegen waar ik instant trek van krijg. Wat dacht je van die tempeh-sateh die op de foto hierboven staat of Portugese vegan viskoekjes, Zweedse gehaktballetjes en Japanse zeewiersalade. Ook voor de liefhebbers van toetjes zijn er heerlijke recepten in dit boek te vinden. Belgische espressotruffels kom maar door! Ook niet verkeerd zijn de Australische dubbeldekkerkoekjes en de Marokkaanse sinaasappelcake.

Inspiratie genoeg om vaker een vegan maaltijd op tafel te zetten. Een gezellig, dik kookboek met een harde kaft, wat het perfecte cadeau is voor je vrienden die vaker plantaardig willen eten!

Smaaksouvenirs cover

Vegan Smaaksouvenirs
Jolijn Pelgrum & Sjoerd Scholten
Uitgeverij Nieuw Amsterdam
ISBN 978 90 468 2232 6

de Gezonde Kok

de Gezonde Kok

De Gezonde Kok eet al jaren zonder suiker, gluten, lactose en e-nummers en verbaast vriend en vijand met de lekkerste maaltijden en tussendoortjes. En alles staat 'in no time' op tafel. Laat je inspireren op deze site en eet smakelijk (en gezond)!