De oerspronkelijke keuken

• 12 okt 2014
Beoordeel dit item
(1 Stem)
5 5 0

Eten zoals onze voorvaderen in de oertijd. Is dat gezond en is het haalbaar? Het boek 'De Oerspronkelijke keuken' legt het uit en geeft een heleboel recepten.

'De Oerspronkelijke keuken' is het vijfde boek van Yvonne van Stigt over gezonde voeding. Een periode van chronische vermoeidheid bracht haar op het pad van de oervoeding. Yvonne is door haar eigen herstel, maar ook door wetenschappelijk onderzoek, overtuigd van de relatie tussen voeding en gezondheid. Wat is dan oervoeding? Je eet zoveel mogelijk als de mens 30.000 jaar geleden gegeten zou kunnen hebben. Je voeding bestaat voornamelijk uit groenten, fruit, eieren, vis, vlees en wat noten en zaden. In de basis oervoeding wordt geen zuivel gebruikt, geen nachtschadeplanten, maar wel glutenvrije granen, zoals boekweit en quinoa, en heel soms wat rijst. In de basis oervoeding passen ook vrijwel geen peulvruchten. Bewerkte voeding, geraffineerde suikers en e-nummers kwamen in de oertijd niet voor en kun je dus schrappen van je menu.

Groenten, groenten en nog eens groenten!

Best lastig dus, niet een dieet waarmee je zomaar even begint en waarvoor je wel gemotiveerd moet zijn. Dit boek helpt je daar absoluut bij. Met uitleg, recepten en tips voor je dagelijkse eetpatroon. Yvonne heeft een indeling gemaakt in hoofdstukken: De milde oervoeding, De basis oervoeding, De koolhydraatbeperkte oervoeding en De vegetarische oervoeding. Zo kun je werken met meer of minder koolhydraten en meer of minder vlees. Het 'oerspronkelijke eten' wordt hierdoor voor meer mensen toegankelijk gemaakt, zoals bijvoorbeeld sporters. Wat betreft groenten en fruit wordt iedereen aangeraden om wel een kilo per dag te eten. Als je bedenkt dat een appel al bijna 200 gram weegt, valt dat ook wel weer mee :-).

De gerechten in het boek zijn allemaal glutenvrij, koemelkvrij en suikervrij. Er staan veel inspirerende recepten in om aan je dagelijkse portie groenten en fruit te komen. Denk aan lekker gevulde wraps, pasta van courgetteslierten, soepen, sushi en groentekoekjes. 'De Oerspronkelijke Keuken' is een praktisch, uitgebreid en informatief boek voor mensen die aan hun gezondheid willen werken door middel van voeding. Heb je die motivatie niet, dan is het idee van oervoeding wellicht nog een stap te ver en zou ik het boek niet aanschaffen.

'De Oerspronkelijke Keuken' is verkrijgbaar in de boekhandels of op de website van Oerslank.

de Gezonde Kok

de Gezonde Kok

De Gezonde Kok eet al jaren zonder suiker, gluten, lactose en e-nummers en verbaast vriend en vijand met de lekkerste maaltijden en tussendoortjes. En alles staat 'in no time' op tafel. Laat je inspireren op deze site en eet smakelijk (en gezond)!